You can't cross the sea merely by standing and staring at the water  (Rabindranath Tagore)

 

Elke organisatie bereikt vroeg of laat het punt waarop het tijd is om  de dingen anders aan te pakken. Die momenten triggeren het opstarten van kwaliteitstrajecten, een structuur of een cultuurverandering. In sommige bedrijven geldt het dogma dat  ‘Verandering de enige constante is’. Dit is geen dooddoener, maar een visie die meer en meer aan terrein wint. Organiseren en managen is ook ‘veranderen’, keer op keer. Steeds meer organisaties streven naar continue verbetering, lees 'continue verandering'. In de ideale situatie is het een normaal onderdeel van de bedrijfsvoering. Verandermanagement is een integraal proces met niet langer alleen aandacht voor de technische aspecten en de organisatiestructuur. Nee, de ‘zachte kant’ van veranderen wordt steeds belangrijker. De medewerkers bepalen in grote mate het succes van een verandering. Want, hoe groter het draagvlak voor initiatieven, hoe beter het doorvoeren van de verandering zal verlopen.

Verandering is niet kijken naar wat er allemaal verkeerd gaat. Nee, het is kijken naar kansen en mogelijkheden en naar zaken die juist wel goed gaan en die uitbreiden. 

Veel mensen zien ‘verandering’ als een containerbegrip en dat maakt een inhoudelijke deffinitie lastig. ‘Verandering’ is gerelateerd aan begrippen en concepten als ‘organisatie-ontwikkeling’, ‘leren’ en ‘implementeren’. Deze associaties kloppen allemaal. Bij verandering gaat het om het varen van een nieuwe koers. Elke organisatie heeft te maken met haar eigen leercurve. Terugvallen, bijstellen en opnieuw beginnen, het hoort er allemaal bij. Vele complexe factoren spelen een rol, zowel op individueel niveau als op team- en organisatieniveau. Iedere organisatie heeft het vermogen om te veranderenen er zijn vele methodes die kunnen helpen om een veranderproces in goede banen te leiden.

Het beheersen en succesvol invoeren van veranderingen vraagt om een speciale aanpak. Waarom? Individuen en organisaties zijn er doorgaans niet op gericht te veranderen. Veranderingen vragen dus om goed management: verandermanagement.

In  samenwerking met het management en de medewerkers onderzoekt en analyseert Mobilis de procesmatige en rechtsmatige kant van een gewenste verandering in een organisatie. Mobilis  adviseert over structuur en cultuurwijzigingen, begeleid gesprekken, organiseert interventies en brengt de dialoog op gang om collectieve leerprocessen in de organisatie te bevorderen.

Daarbij wordt het management uitgedaagd om echt te luisteren naar hun medewerkers, om de kennis en ervaring die er is, ook daadwerkelijk te gebruiken. Medewerkers worden gestimuleerd om te ontdekken wat belangrijk is voor henzelf en krijgen een-op-een support zodat ze gereed zijn voor de verandering in de organisatie, of een stap buiten de organisatie. In de basis stimuleert en  helpt Mobilis in het creëeren van ontmoetingen en voegt kennis en kunde toe waar nodig. Dat is mijn doel, mijn bijdrage.

MOBILIS

Mobilis heeft een theoretische kennis basis verkregen door een Bachelor Rechten, een Master Personeelswetenschappen en trainingen in coaching en  NLP (Neuro Linguistisch Programmeren). De jarenlange praktische werkervaring met verandertrajecten heeft bijgedragen om Mobilis een goede externe partner voor u te maken om u te ondersteuning ten tijde van verandering.



VERANDERMANAGEMENT Projecten afgerond tot nu toe

Organisatie structuur wijzigingen  (Internationaal) Advisering tav ontwikkeling en implementatie van nieuwe organisatie structuren en culturen. Onderdelen hiervan zijn oa advisering op personeel gebied (herplaatsings- en ontslagprocedures), nieuwe functiebeschrijvingen en functiewaardering, Persoonlijke Ontwikkelingsplannen (POP), workshops voor uitleg en implementatie van het verandertraject, werving en selectie nieuwe medewerkers, overleg met OR, vakbonden en ministeries over veranderingstraject en ontslagprocedures, coaching HR afdeling tav veranderingen, coaching en support voor managers tav communicatie en omgaan met weerstand, opzet en implementatie van informatiesessies voor medewerkers en overall communicatie naar alle betrokken partijen (hoofdkantoren, Raden van Bestuur, OR, vakbonden en Ministerie van Arbeid e.d.). 

Opzet en implementatie wereldwijd Security Management (Internationaal) Project management voor opzet en invoering wereldwijd security management. Coordinatie verbeteringsprocessen in 60+ landenkantoren,  groepering en digitalisering security trainingen in samenwerking met IT en L&OD en digitaal Learning team,  opzet nieuw digitaal Security Incidenten programma inclusief digitale trainingsmodules en workshops voor security adviseurs, opzet nieuw Security Shared Service inclusief functiebeschrijvingen, werving en selectie van staf. 

Opzet Talent Management Framework (Internationaal) Research, assessment en opzet van een multifunctioneel Talent Management systeem internationale organisatie. Onderzoek in meerdere landen naar system van ontwikkeling en leren en interviews om factoren te achterhalen die leren tegengaan en factoren die ‘ leren’ bevorderen. Op basis van de research een framework afgeleverd met alle elementen die leren bevorderen  - oa duidelijke en makkelijk toegankelijk opleidingssysteem, goede functioneringssystemen en –gesprekken, mobiliteitssystemen zoals oa ‘job-swap’. 

Decentralisatie van P&O taken in de management lijn  Opbouw, training en coaching van diverse pas gedecentraliseerde P&O-teams, zowel op vaktechnische taken als op vraaggestuurd werken, communicatie en adviesvaardigheden. Borging HR taken in de lijn dmv training en coaching managers in hun nieuwe P&O verantwoordelijkheden. 

Verandering van Aanbod  naar Vraaggestuurd werken - Projectleiding en procesbewaking van veranderingsproces van diverse ICT en HR teams. Veranderingen van aanbod gerichte producten/diensten naar client en client gericht werken met vraaggestuurde producten en diensten. Belangrijke verbeteringen ingezet op het gebied van communicatie, rapportage, adviesvaardigheden en flexibiliteit van medewerkers.  

Opzet nieuw Trainingsbureau - Opzet en inrichting van een nieuw Vorming & Opleiding bedrijfsbureau voor interne en externe opleidingen. Coachen en trainen nieuwe medewerkers in nieuwe taken en in communicatie, opzet training registratie systeem en effectiever gevormde opleidingscatalogus.

Opzet HR systeem, processen en afdeling - Opzet personeelsbeleid, personeelshandboeken, procesadvisering tav HR projecten, coaching nieuwe HR medewerkers en OR over arbeidswetgeving en HR processen, stimuleren en ondersteunen van managers in hun HR taken zoals werving en selectie, on boarding, functiewaardering, Persoonlijke Opleidingsplannen, ontslagzaken.  

Sluiting Organisatie (Internationaal) – Opzet en implementatie van totale veranderproces sluiting gehele organisatie, inhoudend sluiting van 6 kantoren en 70+ medewerkers totaal. Advisering en coaching van het  management team, het medewerkers transitie team en coördinatie en afstemming met Ministerie van Arbeid en Internationaal hoofdkantoor. Belangrijkste onderdelen: advisering, implementatie van contract beëindigingen, budget- en uitvoeringsmanagement voor eindbetalingen, advies en coaching aan medewerkers voor het vinden van nieuwe banen inclusief opzet en uitvoering workshops op het gebied van CV schrijven, geschikte banen vinden en solliciteren (brief en gesprekken).

Afstoten bedrijfsonderdeel - Advisering en ondersteuning management in proces van afstoting deel van de organisatie, inclusief medewerkers. Onderdelen: overleg met medewerkers en OR, ondersteuning bij overleg met externe partij die bedrijfsonderdeel overneemt, harmonisatie arbeidsvoorwaarden, optimalisatie personeelsbestand, begeleiding project rightshoring, loopbaantrajecten, support bij sollicitaties en aanvragen uitkeringen, projecten voor vervroegde pensionering tbv extra afvloeiing staf.

Evaluaties van implementaties van Organisatie structuur Verandering (Internationaal). Evalueren van uitgevoerde veranderprocessen, oa van het recruitment proces, opzet staf ontwikkelplan, herplaatsingsbeleid en uitvoering, uitvoering ontslagzaken, vaststelling legaliteit van alle aanverwante acties en besluiten.

Evaluaties en verbetering structuur en werkwijze HR Shared Services (Internationaal)  Review, evaluatie, verbetering en regels voor opzet nieuwe Shared Services; coaching en advisering aan drie HR Shared Services (Learning & Development, Talentmanagement en  Reward) tbv verbetering structuur, samenwerking en interne processen. 

 


E-mailen
Bellen